S pojmem hybrid jsem se setkal dávno předtím, než z něj Dr. Přemek Podlaha udělal v mých očích téměř sprosté slovo. Prvním hybridem, který jsem viděl, byl bulharský trolejbus Balkancar. Bulharsko sice ani v rámci bývalé RVHP neproslulo jako technický leader, zato zřejmě mělo dostatek zkušeností s výpadky elektřiny. Proto kloubový trolejbus vybavilo benzínovým motorem z Lady 1500, který byl schopen jako generátor dodat alespoň tolik energie, aby vůz hromadné přepravy odstranil například ze sídlištní pastviny. Podle dnešních měřítek šlo o full hybrid, žigulácká patnáctka měla sloužila jen v nouzi.
Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled
Nutno přiznat, že tak daleko, jako bulharská konstrukce, nedošla ani dnešní technologie. Drtivá většina obou dnes relativně běžných značek hybridů (tedy Hondy i Toyoty) jsou tzv. mild hybridy – jezdí převážně poháněny přímo spalovacím motorem a elektrický pohon je přiřazován pouze jako podpůrná síla
při rozjezdech či zrychleních. Pouze elektromotor pohání mild hybridy pouze při velmi nízké potřebě dodávky výkonu, např. při plynulé jízdě nízkou rychlostí. Elektromotor je využíván i při zpomalování, kdy slouží jako generátor, který dobíjí vestavěné baterie. Hledat elektrickou zásuvku je zbytečné, jedinou zásobu energie do vozu načerpáte u benzínové stanice, u stojanu Natural 95.
Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled
Volba Hondy padla na jednodušší a výrazně levnější systém elektrického pohonu. Neřeší se složité přepínání mezi elektrikou a spalovacím motorem, neřeší se odpojování aktuálně nepotřebného. Stále se točí oba. Elektromotor je zařazen s benzínovou jedna trojkou do série. Systém Honda nazývá Integrated Motor Assist (IMA). Při rozjezdu elektromotor pomáhá, takže se benziňák tolik nenadře, při zpomalování si energii bere zpět do baterií a nenechá ji tak změnit ve zbytečné a nežádoucí teplo v brzdách. Díky chytrému řešení, které se jmenuje režim uzavřených válců (VCM - variable cylinder management), který nastává při jízdě pouze s elektromotorem nebo při zpomalování, se ventily motoru přenastaví tak, že klade minimální odpor. Technicky řečeno se eliminují čerpací ztráty při sání a výfuku vzduchu z válců. Avionickým ekvivalentem by byla asi „vrtule do praporu“. Výsledkem je, že Honda Insight je schopna jízdy poháněna pouze elektromotorem, který se nemusí s benziňákem přetlačovat. Vzhledem k charakteristice průběhu výkonu a točivého momentu elektromotoru, který má vlastně vždycky sílu jako býk, byl zvolen přenos výkonu na kola logicky převodovkou s plynule měnitelným převodem, tedy variátor.
Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled
Tolik stručný popis technického řešení, pojďme se věnovat vozu samotnému. Karoserii, v našem případě lakované zvlášť slušivou perlovou metalízou, nelze upřít sportovní flair. Relativně nízký vůz působí díky aerodynamicky příznivému tvaru dynamickým dojmem, současně však nabídne už od pohledu pohodlné svezení. Novou posádku překvapí hned dvakrát. Poprvé nízkým posazem v přívětivých sedačkách, podruhé relativní objemností a praktičností zavazadlového prostoru. No, neznalého překvapí vlastně především architekturou palubní desky, která je, podobně jako třeba u modelu Civic, velmi nezvyklá. Můstek kapitána Kirka nebo přístroje pana Spocka jsou ve srovnání s ní pendlovkami ve světě atomových hodin. Digitální rychloměr je pouze nadstavbou analogového otáčkoměru, který zase vlastně jen rámuje informační displej. Ten se za jízdy stává nejsledovanější částí auta. Celý vůz se po rozjetí může změnit v jakousi videohru, ve které právě na tomto displeji pěstujete kytičky. Když jedete úsporně, květinky rostou a přibývá jim lístečků. Když šlapete na plyn razantně, lístečky mizí a virtuální zahrádka tak jakoby uvadá. Aktivujete-li zmáčknutím velkého zeleného tlačítka režim ECON, jako byste zahrádku pohnojili, květinky rostou rychleji… Co na tom, že přepnutím do ekonomického režimu auto jakoby usnulo a stává se poněkud letargickým. Předpokládáme, že hra na zahrádku se dá hrát velmi dlouho, nás za týden testu neomrzela. Pravda, prokládali jsme ji vložkami zobrazení informačního panelu „jedu na benzín“ – „jedu na elektriku“ – „dobíjím“.
Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled
Celé kouzlo hybridního automobilu spočívá v tom, že „hodně jede a málo žere“. Skutečně, Insight si při rozumné jízdě neřekl ani o 5 litrů na 100 kilometrů, ve městě pak asi o 5 a půl. Dálnici zvládal s přibližně o litr větším apetitem, fyzikální zákony ošidit nejdou. Naše doporučení pro dálnici je vypnout ekonomický režim. Nemá to za následek neúměrné zvýšení spotřeby, zato síly je pod plynovým pedálem výrazně víc. Ovšem kytičky uvadají…
Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled
Zásadní devizou Hondy Insight je cena. Není vyloženě levná, to ne, i když… v porovnání s konkurencí vlastně ano. Základní cena 519 000 je stejná, jako u lépe vybaveného běžného rodinného auta. Zpracování i materiály jsou typicky japonské – zpracování prvotřídní, použité materiály však „spotřební“. To však v žádném případě neznamená nekvalitní, pouze nehledejte například měkčené plasty v interiéru. Jinými slovy – máte-li zájem o rodinné auto vybavené automatem, kterému ve výbavě nic nechybí, které vás obklopí porozuměním a které vás postaví do „zeleného“ světla, je Honda Insight dobrou volbou. Pokud je však vašim zájmem co nejrychlejší spálení zásob fosilních paliv při nepohodlném cestování a vyvolání prudké nenávisti ekologů, pořiďte si snad raději Hummer H2, Insight vás rozhodně neuspokojí.
Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled
Witch 12.12.10, 19:56
1.
hybridy jsou u nás novinkou a asi zatím velkou neznámou, nicméně tohle autíčko je prostě SKVĚLÉ
Martina 29.04.23, 16:19
2.
Přemýšlela jsem nad koupí hybridního auta, ale za poslední rok šli ceny aut dost nahoru. Proto si zatím nechám své staré, které je ještě ve velmi dobrém stavu. Nedávno jsem si na něj koupila parkovacího asistenta z internetových stránek https://www.2din.cz/ a sním se mi parkuje skvěle. Je to nejlepší pomocník, kterého jsem si dlouho přála.
Radim 05.03.24, 19:52
3.
Já jsem si myslel, že to zvládneme bez auta, ale s příchodem dětí už vím, že to nepůjde. Chtěl bych se zeptat, zda mi můžete někdo poradit, kde potom auto výhodně pojistit? Která pojišťovna nabízí rozumné pojištění na auto?
Mirek 08.03.24, 07:19
4.
Já když jsem hledal vhodné pojištění na auto, tak jsem byl fakt opravdu překvapený, že havarijní pojištění stojí tolik peněz. Docela dost mě to zaskočilo se přiznám. Nakonec jsem ale povinné i havarijní pojištění sehnal za slušnou cenu díky online srovnávači pojištění Klik.cz, kde se dá na pár kliknutí porovnat nabídky od všech pojišťoven. Když si pak člověk některou z nich vybere, tak už si může pojištění rovnou přes srovnávač i sjednat. Nabízí případně i pomoc s porovnáním nebo sjednáním po telefonu.