Zakladatelem této světoznámé italské módní firmy Guccio Gucci (1881 – 1953), kterou založil v roce 1921 ve Florencii pod jejím i nynějším názvem GUCCI. Jednalo se původně o obchod luxusním koženým zbožím a jezdeckými doplňky.
Daří se mu, síť svých obchodů rozšiřuje a v roce 1953 expanduje do USA. Rozmach zažívá v 50. a 60. letech minulého století, kdy je jeho značka symbolem bohatství a nápaditosti. Gucciho modely nosí osobnosti jak Grace Kelly, Audrey Hepburn či Jacqueline Kennedy.
Určité doplňky se staly klasikou, například kabelky s bambusovým držadlem, květovaná vázanka a mokasíny.
V 80. letech se však firma dostává do velkých potíží, především díky rodinným rozepřím a bojům. Někteří jsou ve vězení pro daňové úniky. V roce 1998 umírá poslední přímý potomek rodiny Gucci, jak jinak než skandálně - nechala ho zavraždit jeho ex-manželka. A bulvární plátky šílí.
V roce 1993 značku přebírá arabská obchodní společnost Investcorp a umístěním 50 % akcií značky GUCCI na trh efektivně ukončuje pustošení firmy rodinnými příslušníky. V roce 1994 značka drasticky omezuje počet personálu a do pozice ředitele staví 36 letého studiového asistenta Toma Forda.
Byl to šťastný tah. Protože až do doby, než Karl Lagerfeld převzal značku Channel, nebylo v módním světě větší comebackové story, než právě GUCCI pod Fordovým vedením.
Tom Ford pocházel ze Santa Fé, vystudoval New Yorskou univerzitu, později studoval školu designu v New Yorku a v Paříži. V 80. letech pracoval jako návrhář pro Cathy Hardwick a Perry Ellis. V roce 1990 nastupuje do týmu GUCCI. Ford obnovuje utuchající věhlas Gucciho image díky marketingové dekadenci a smyslnosti, kterou představil.
Jeho sametové kalhoty se sníženým pasem vyjadřovaly ekvivalent etiky 90. let. Doby, která počítá s AIDS a „zapomíná na sex“. Kalhoty smyslné na dotek, pro lidi, kteří se chtějí cítit sexy, ale nemusí vypadat sexy pro ostatní.
Ale nic není více sexy, než peníze. Když Ford vrhá na trh kožené řemeny se zašitým šarlatovým G přes kyčelní kost, vytahuje také „říznou“ cenu - 2000 franků! Ford se stává dokonalým prostředníkem mezi obchodem a kreativním návrhem, který věděl, že oblečení neprodávají jen kvalitní šaty, ale celková nálada doby spojená s reklamní kampaní.
V roce 2003 Ford od Gucciho odchází, aby se věnoval chovu krokodýlů na své farmě. Rok poté je jmenována kreativní ředitelkou Frida Gannini.
V loňkém roce (2007) se zisk firmy odhaduje na 7,7 miliard dolarů. V žebříčku prestižního magazínu Business Week obsadil 46. místo „Top 100 Brands”.
GUCCI vlastní mnoho licencí a značek, nebo v nich má většinový podíl. Jmenujme módní firmy Yves Saint Laurent, Serggio Rossi, Bottega Veneta, dále parfémy Roger & Gallet , Boucheron (současně značka šperků a luxusních hodinek), Oscar de la Renta a například módní značku hodinek Bedat & Co.
Dále pod značkou GUCCI můžete najít kabelky, boty, brýle, klenoty, hodinky, mobily … cokoliv chcete.