




|
Novinkou je v tomto případě motor. Trend doby snižování emisí je downsizing – vyrobit motor o malém objemu, ale „vyždímat“ z něj co nejvyšší výkon, přičemž ke ždímání se používá zpravidla turbodmychadlo. Přesně tak je to i v testovaném stodvacetikoňovém Fiatu Grande Punto 1,4 T-Jet Sport. Sto dvacet koní by ještě před několika lety bylo očekáváno z dvoulitru, ne jedna-čtyřky. Také jejich vestavba do malého vozu městského charakteru by z něj tvořila nejostřejší hot-hatch. Ale to právem i dnes, protože naše velká tečka opravdu nabroušený hot-hatch je.
Na „našem“ vozu na první pohled zaujme nesmlouvavě výrazný nepřehlédnutelný oranžový lak. Podobné lakýrnické kreace obvykle v našich zeměpisných šířkách vyjíždějí z dílen tunerů, ale uniformita stříbrných aut všech značek a typů je už velmi nudná, takže tuhle „signálku“ vítáme. Koresponduje navíc zcela se již zmiňovaným sportovním charakterem motoru, stejně jako hezká litá kola.
Oranžová vládne v kombinaci s černou i ryze sportovnímu čalounění interiéru. Sedadla mají skvělé boční vedení těla v zatáčkách, řidičovo je vybaveno elektrickým seřizováním tuhosti opěradla. Palubní deska je sice z tvrdého, ale na omak příjemného plastu, navíc je obložena stříbřitou širokou měkčenou lištou. Provedení této závodničky je dostatečně komfortní a pohodlné, řidiče například hýčká i loketní opěrka mezi předními sedadly. Využije – li i ostatní výbavu, jako plně automatickou dvojzónovou klimatizaci nebo kvalitní CD přehrávač, bude se takový řidič cítit velmi dobře i po několika hodinách jízdy. Dílenské zpracování je na vysoké úrovní, k hodnocení A+ mu však chybí preciznost, takže hodnotíme známkou 2.
Po usednutí za volant otáčíme klíčkem ve spínací skříňce a vyrážíme vpřed. Skutečně vyrážíme, přeplňovaná jedna čtyřka žene lehké autíčko nekompromisně vpřed. Rychlostí blesku stoupají ručičky otáčkoměru i tachometru, zrychlení je opravdu působivé. Posilovač řízení reaguje citlivě a přesně. Dráhy řadicí páky jsou u Fiatů tradičně delší, nicméně její chod je přesný, žádné hledání rychlostí se nekoná. Podvozek v provedení Sport dělá čest svému jménu. Zvolenou stopu srdnatě drží do poslední možné chvíle, z míry se nenechává vyvést ani zákeřnými nečekanými nerovnostmi. Dá včas vědět, pokud se jeho limity překročí, a i pak nechá se snadno korigovat k normálu.
Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet Sport je vůz vytvořený pro radost z jízdy. Skvěle umí posloužit jak ve městě, kde umí zaparkovat na malém prostoru a odvézt pohodlně čtyři pasažéry se vším všudy, tak i na klikaté okresní silnici či dálnici, kde kraluje hbitostí, vysokým výkonem a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Dané provedení obsahuje standardně velmi bohatou výbavu včetně zmiňované klimatizace, takže není nijak nutné připlácet za nic. Dalo by se říct, že představuje ideální provedení pro mladou rodinu, které poslouží mamce i uspokojí taťku. Vadou na kráse (vzhledem k výkonům ale akceptovatelnou) je tak jen poněkud vyšší spotřeba, která v průběhu testu činila kolem 9 l/100 km.
|