

Škoda Fabia v aktuální podobě není žádnou novinkou. Spolu s větším bratrem Roomsterem položila základní kámen nového stylingu boleslavských vozů. Jakoby se designéři rozšoupli a tahy jejich per byly jaksi rozmáchlejší a uvolněnější. Usedlý vzhled minulé generace je ten tam. Fabia trochu povyrostla, zejména do výšky… o poněkud neladném poměru výšky a šířky bylo napsáno hodně, přidávat se nebudeme.
Co větší výška ubrala na kráse, přidala na pohodlí. Ihned po usednutí do interiéru je patrná vzdušnost a jakoby svoboda pohybu. Žádný z pasažéru se necítí stísněně, volný prostor nad hlavou je až nečekaně příjemný. Nečekaný je i dojem z celého interiéru – takhle obvykle vypadají vozy nejméně o třídu výše. Palubní deska testovaného provedení je z měkkých plastů, z každého dílu kokpitu dýchá serióznost. Volant se příjemně drží a dosud nebyl nehrazen „usměvavým“, takže je pěkný už na první pohled. Přístroje jsou čitelné, jejich detaily, jako třeba „dvouručky“ budíků nápadité. Suma sumárum interiér navozuje pocit solidnosti a s tím související útulnosti a bezpečí.
Nápaditými detaily byla testovaná Fabia prošpikovaná. Začneme v zavazadlovém prostoru, kde přesýpání tašek zabraňoval jakýsi variabilní pořadač – přepážka, která udrží tašku s bramborami v nesypné poloze. Nebo naopak v kufru plném kamení ubrání plato vajíček… Posuňme se zpět do kabiny. Cestující na zadních sedadlech chrání před sluncem nebo nežádoucími pohledy zatmívací síť. Oproti fólii či tónovanému oknu má výhodu v tom, že zůstává na místě i po stažení okna. Stačí si však vzpomenout a je dole… Kdyby Fabia byla obvyklým vozidlem pop-hvězd, byla by je připravena chránit před fanoušky. Demontovatelná je i navigace, u které se na okamžik zastavíme. Zaslouží si to také nápaditostí. Zatímco vestavěné navigace jsou k mání řekněme od 50 tisíc, cena téhle nepřekročí cenu běžné navigace přenosné. Kouzlo spočívá v držáku, který je součástí palubní desky a vytěsňuje tak jinak nutnou nevzhlednou přísavku na okno i zoufale se vinoucí kabel napájení. Samotný přístroj pak lze sejmout pouhým tahem vzhůru, takže není ani ochuzen o svoji přenosnost (či spíše obrannou odnosnost při parkování).
Pod kapotou naší škodověnky tlouklo naftové srdíčko, silnější z jedna-čtyřkových tříválců. Jeho 59 kW poskytuje příjemnou dynamiku do města a, za přispění vysokého točivého momentu, velmi uspokojivou na dálnici. Kdo by však očekával i jeho jisté nechutenství, nedočkal by se. Tenhle motor nebyl sice žádný otesánek, ale anorektik také ne. Průměrně jsme jezdili za 7 litrů, což je nejen podstatně více, než udává výrobce, ale i mnohem více, než je obvyklá spotřeba většího a výrazně lepšího motoru 1,9 TDI. Na obranu 1,4 TDI 59 kW však musíme uvést, že test probíhal za velmi nízkých teplot a snad ty byly příčinou jeho nedojedenosti.
Volbu mezi základním benzínovým a dieselovými tříválci usnadňuje jejich více než stotisícový cenový odstup. Za optimální ale považujeme buď benzínový čtyřválec 1,4, který nezvyšuje zbytečně cenu vozu nebo naftovou jedna-devítku, která je proslulá úsporností a spolehlivostí. Škoda Fabia suma sumárum je velmi povedené auto. Má suverénní jízdní vlastnosti a je mimořádně kvalitně zpracovaná. Poskytuje navíc velký kus nejen auta, ale i dobrého pocitu posádky z cestování.
V této anketě jste již hlasovali.
Buď jste v této anketě již hlasovali, nebo hlasoval někdo se stejnou IP adresou. Pokud chcete hlasovat, zaregistrujte se prosím.
láďa 29.06.09, 23:26
1. logan
já mám logan za 199000 má větší kufr než fábia.
já 04.09.09, 21:18
2. Logan?
Zkoušela jsem Logana i Fabii, ani jedno bych si domů nevybrala - ale Logan neni auto - sorry
Eva 29.10.21, 15:59
3.
Potřebovala bych na tohle auto nové zimní pneumatiky. Dáte mi prosím někdo radu, jak vybrat kvalitní pneu?
Libor 30.10.21, 17:19
4.
Dívejte se hlavně na technické parametry pneumatik, kde se udává předpokládaná spotřeba, zatížení pneumatiky, index rychlosti a hlučnosti atd...
Eva 30.10.21, 22:36
5.
To je opravdu hodně informací. Nedokázal by jste mi prosím doporučit správné pneumatiky na rozměr 195/65 R15 ?
Libor 01.11.21, 10:41
6.
Mohu doporučit pneumatiky https://www.pneumatiky.cz/bridgestone-blizzak-lm-005-195-65-r15-91-t-zimni-pneumatiky-15291-t1 Ty bych vybral já, pokud by šlo o moje auto při tomto rozměru.
renda 25.07.22, 17:29
7. auto
Za mě super auto! Fabii mám doma také, jen trochu jinou. A slouží opravdu dobře, musím zaklepat, ale zatím nebyl ani žádný problém s ničím. Auto jsem kupoval nové, prakticky bez výbavy. Jsem trošku starší škola a nemám chytrý telefon, tak jsem si musel dokoupit například navigaci. Tu jsem sehnal na Alze a uplatnil na ní slevový kupón https://slevovykupon.net/, takže jsem ji sehnal opravdu za super cenu.
Tom 19.11.22, 10:08
8.
Máte někdo u tohoto motoru zkušenost s dekarbonizací motoru? Pomohlo to zase k normálnímu chodu motoru?
Jiří 21.11.22, 01:23
9.
To asi hodně záleží, co přesně máte s motorem za problém. Já jsem ho bral při nájezdu 130 a do 190 jezdil úplně v pohodě. Pak se zvedla kouřivost motoru a celkově i spotřeba a auto se při zrychlování občas trochu zatřepalo nebo tak nějak od motoru zavibrovalo. Dekarbonizace motoru to vyřešila.
Tom 22.11.22, 01:51
10.
Kde jste nechal dekarbonizaci dělat?
Jiří 23.11.22, 06:16
11.
U firmy Sherlog, dělají to totiž za rozumnou cenu a hlavně se dá objednat na brzký termín. Za ty peníze se to opravdu vyplatí, protože se mi i po dekarbonizaci snížila spotřeba. Díky tomu se vám to vlastně pak zaplatí.