Opel Combo 1,6 CNG: Na plný (zemní) plyn

- Opel Combo 1,6 CNG: Na plný (zemní) plyn
Rubrika:  Úspěšná

Opel Combo 1,6 CNG: Na plný (zemní) plyn

26.06.08, 00:02, autor: Pupowski
Ceny ropy za poslední tři čtyři měsíce dosahují výše, která otvírá naplno vrátka alternativním palivům. Opel Combo 1,6 CNG je řešení, které nabízí GM. Nutno říct, že řešením vydařeným nejen v otázce paliva.

Čtenost -   Diskuze: (2
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základem pro Combo je Opel Corsa předchozí generace, tedy jeho přední část. Hned za předními blatníky je všechno jinak. Místo malého hatchbacku  za nimi pokračuje vysoký a dlouhý furgon. Oproti Corse je širší a zejména mnohem mnohem delší. Přestože je jasné, že základním tvarem pro prostor pro posádku a náklad je krabice, působí zvenčí ladně a v testovaném provedení Arizona i atraktivně. Dvoubarevné provedení karoserie (střecha je lakovaná černě), plastové nástavce lemů blatníků a prahů a „terénní“ doplňky pod předním i zadním nárazníkem sympaticky padnou do oka. Posuvné zadní dveře na obou stranách padnou do oka každému, kdo se pokoušel usadit dítě na zadní sedadlo do sedačky na parkovišti před hypermarketem, kde zbývá na každé straně pár centimetrů… Inu základem tohoto rodinného vozu je vůz užitkový, dodávka, takže nakládka a vykládka kohokoli nebo čehokoli je promyšlena a maximálně zjednodušena. Páté dveře se vyklápějí vzhůru a kryjí skutečně obrovský prostor pro zavazadla, do kterého není problém umístit například hluboký kočárek bez rozebrání či skládání.

Prostoru pro posádku vévodí palubní deska, která je také převzata z předchozí Corsy. Vyrobena je z tvrdých plastů, působí však solidně a hodnotně díky velmi preciznímu zpracování. Snad jen aplikaci nadužívané stříbrné pseudoimitace hliníku se konstruktéři mohli vyhnout. Sedadla všech členů posádky jsou pohodlná, také nedostatkem prostoru ve všech směrech nebude trpět žádný pasažér. Zadní trojice však má nastupování znesnadněno vysokými prahy, což je přiměřená daň za zmíněné posuvné dveře. Na první pohled zaujme široká nabídka odkládacích prostor, poliček a sítí na umístění předmětů. Do Comba lze s sebou skutečně vzít například menší knihovnu a každý výtisk najde ve voze místo, kde bude dobře uložen, nebude zavazet, přitom bude vždy snadno dostupný.

Dostáváme se k nejzajímavějšímu, co testovaný Opel Combo 1,6 CNG nabízí. Nemáme tentokrát na mysli jeho kanárkově žlutou barvu, ale motor a palivo, které ho roztáčí. Je jím buď tradiční benzín, jehož zásoba vystačí přibližně na 180 km nebo stlačený zemní plyn (CNG), kterého se v nádržích bezpečně ukrytých pod vozem najde asi na 300 km. Akční rádius tedy činí s jistotou 450 km, což je dostačující i při stávajícím nízkém počtu čerpacích stanic CNG. V provozu je však třeba přemýšlet a plánovat trasu nebo se smířit s tankováním benzínu raději po 100 - 150 kilometrech. Přepínání mezi jednotlivými druhy paliva je triviální – stačí stisknout přepínač umístěný ve střední části palubní desky. Motor, pro který se zásoby paliva shromažďují, je speciálně upravená osmiventilová jedna – šestka. Oproti provedením čistě na benzín má mimo jiné odlišné písty a poněkud snížený výkon, aby spalování plynu probíhalo skutečně optimálně a nebyla nijak omezena životnost.

V provozu se Combo chová přibližně jako himalájský šerpa. Kam se řekne, tam jede, co se řekne, odnese. Tedy odveze. Je třeba brát ohled na jeho proporce a nežádat schopnosti formule, ale v běžném provozu jsou poskytované výkony naprosto dostatečné, ať už jde o schopnost akcelerace nebo nejvyšší rychlost. Větší stádo koní pod kapotou by bylo žádoucí na dálnici, zejména ve stoupáních či s větším nákladem. V rámci povolených rychlostních limitů se však Combo pohybuje naprosto suverénně. Jízdní vlastnosti lze také hodnotit velmi dobře. Na řidiče, který si uvědomuje, že řídí vlastně dodávku, nečeká žádná záludnost, dokonce očekávaná citlivost na boční vítr je minimální. Celá posádka pak přivítá kvalitní odhlučnění i komfortní naladění podvozku, který je schopen „vyžehlit“ leckterý výtluk české silnice.

Za své služby si nechá Combo platit velmi střídmě. Přibližně osm litrů benzínu na 100 km je akceptovatelná hodnota. Ještě mnohem  příjemnější je spotřeba CNG, která činí jen lehce přes pět kg na 100 km, což v pochopitelnějších jednotkách prezentuje přibližně 1 Kč/km. Náklady na provoz na CNG jsou oproti benzínu nižší než poloviční.

Závěrem lze Opel Combo 1,6 CNG v provedení Arizona doporučit ekologicky i ekonomicky smýšlející rodině. Vyzdvihnout je třeba nejen minimální náklady na provoz, ale i prostor pro posádku i náklad, obrovské množství úložných prostor a zejména solidní dílenské zpracování. Nepříznivě hodnotíme prakticky nemožnou regulaci množství vzduchu přiváděného do kabiny ve vysokých rychlostech. Poněkud paradoxním negativem jsou pak obrovská zpětná zrcátka, za která se bez obtíží schová například vůz přijíždějící po kruhovém objezdu.

P.S.

Je třeba vědět, že zemní plyn sice rozhodně není na ropě nezávislý, ale jeho zásoby jsou větší a poptávka po něm se nechová tak hystericky, takže jeho cena je relativně nízká a stabilní. K cenové stabilitě značnou měrou přispívá i závazek vlády ČR, že nezavede na zemní plyn spotřební daň. Současná cena stlačeného zemního plynu se pohybuje od 20,90 do přibližně 23 korun za kilogram. Pro informaci uvádíme také orientační přepočet mezi CNG a benzínem: 1 kg CNG odpovídá přibližně 1,4 litru benzínu.

 

 

ANKETA: Líbí se vám Opel Combo 1,6 CNG?


Celkem: 25 hlasů

V této anketě jste již hlasovali.

Buď jste v této anketě již hlasovali, nebo hlasoval někdo se stejnou IP adresou. Pokud chcete hlasovat, zaregistrujte se prosím.

Zdroj: FOTO R.A.Pupowski
 
Profil blogu
Profil sekce "Úspěšná"
Profil blogu
Založen:
19.5.2008 12:57:12

Přístupů:
2294917

RSS:
Toplist