








|
Základem pro Combo je Opel Corsa předchozí generace, tedy jeho
přední část. Hned za předními blatníky je všechno jinak. Místo malého
hatchbacku za nimi pokračuje vysoký a dlouhý furgon. Oproti Corse je
širší a zejména mnohem mnohem delší. Přestože je jasné, že základním
tvarem pro prostor pro posádku a náklad je krabice, působí zvenčí ladně
a v testovaném provedení Arizona i atraktivně. Dvoubarevné provedení
karoserie (střecha je lakovaná černě), plastové nástavce lemů blatníků
a prahů a „terénní“ doplňky pod předním i zadním nárazníkem sympaticky
padnou do oka. Posuvné zadní dveře na obou stranách padnou do oka
každému, kdo se pokoušel usadit dítě na zadní sedadlo do sedačky na
parkovišti před hypermarketem, kde zbývá na každé straně pár
centimetrů… Inu základem tohoto rodinného vozu je vůz užitkový,
dodávka, takže nakládka a vykládka kohokoli nebo čehokoli je promyšlena
a maximálně zjednodušena. Páté dveře se vyklápějí vzhůru a kryjí
skutečně obrovský prostor pro zavazadla, do kterého není problém
umístit například hluboký kočárek bez rozebrání či skládání.
Prostoru
pro posádku vévodí palubní deska, která je také převzata z předchozí
Corsy. Vyrobena je z tvrdých plastů, působí však solidně a hodnotně
díky velmi preciznímu zpracování. Snad jen aplikaci nadužívané stříbrné
pseudoimitace hliníku se konstruktéři mohli vyhnout. Sedadla všech
členů posádky jsou pohodlná, také nedostatkem prostoru ve všech směrech
nebude trpět žádný pasažér. Zadní trojice však má nastupování
znesnadněno vysokými prahy, což je přiměřená daň za zmíněné posuvné
dveře. Na první pohled zaujme široká nabídka odkládacích prostor,
poliček a sítí na umístění předmětů. Do Comba lze s sebou skutečně vzít
například menší knihovnu a každý výtisk najde ve voze místo, kde bude
dobře uložen, nebude zavazet, přitom bude vždy snadno dostupný.
Dostáváme
se k nejzajímavějšímu, co testovaný Opel Combo 1,6 CNG nabízí. Nemáme
tentokrát na mysli jeho kanárkově žlutou barvu, ale motor a palivo,
které ho roztáčí. Je jím buď tradiční benzín, jehož zásoba vystačí
přibližně na 180 km nebo stlačený zemní plyn (CNG), kterého se v
nádržích bezpečně ukrytých pod vozem najde asi na 300 km. Akční rádius
tedy činí s jistotou 450 km, což je dostačující i při stávajícím nízkém
počtu čerpacích stanic CNG. V provozu je však třeba přemýšlet a
plánovat trasu nebo se smířit s tankováním benzínu raději po 100 - 150
kilometrech. Přepínání mezi jednotlivými druhy paliva je triviální –
stačí stisknout přepínač umístěný ve střední části palubní desky.
Motor, pro který se zásoby paliva shromažďují, je speciálně upravená
osmiventilová jedna – šestka. Oproti provedením čistě na benzín má mimo
jiné odlišné písty a poněkud snížený výkon, aby spalování plynu
probíhalo skutečně optimálně a nebyla nijak omezena životnost.
V
provozu se Combo chová přibližně jako himalájský šerpa. Kam se řekne,
tam jede, co se řekne, odnese. Tedy odveze. Je třeba brát ohled na jeho
proporce a nežádat schopnosti formule, ale v běžném provozu jsou
poskytované výkony naprosto dostatečné, ať už jde o schopnost
akcelerace nebo nejvyšší rychlost. Větší stádo koní pod kapotou by bylo
žádoucí na dálnici, zejména ve stoupáních či s větším nákladem. V rámci
povolených rychlostních limitů se však Combo pohybuje naprosto
suverénně. Jízdní vlastnosti lze také hodnotit velmi dobře. Na řidiče,
který si uvědomuje, že řídí vlastně dodávku, nečeká žádná záludnost,
dokonce očekávaná citlivost na boční vítr je minimální. Celá posádka
pak přivítá kvalitní odhlučnění i komfortní naladění podvozku, který je
schopen „vyžehlit“ leckterý výtluk české silnice.
Za své služby
si nechá Combo platit velmi střídmě. Přibližně osm litrů benzínu na 100
km je akceptovatelná hodnota. Ještě mnohem příjemnější je spotřeba
CNG, která činí jen lehce přes pět kg na 100 km, což v
pochopitelnějších jednotkách prezentuje přibližně 1 Kč/km. Náklady na
provoz na CNG jsou oproti benzínu nižší než poloviční.
Závěrem
lze Opel Combo 1,6 CNG v provedení Arizona doporučit ekologicky i
ekonomicky smýšlející rodině. Vyzdvihnout je třeba nejen minimální
náklady na provoz, ale i prostor pro posádku i náklad, obrovské
množství úložných prostor a zejména solidní dílenské zpracování.
Nepříznivě hodnotíme prakticky nemožnou regulaci množství vzduchu
přiváděného do kabiny ve vysokých rychlostech. Poněkud paradoxním
negativem jsou pak obrovská zpětná zrcátka, za která se bez obtíží
schová například vůz přijíždějící po kruhovém objezdu.
P.S.
Je
třeba vědět, že zemní plyn sice rozhodně není na ropě nezávislý, ale
jeho zásoby jsou větší a poptávka po něm se nechová tak hystericky,
takže jeho cena je relativně nízká a stabilní. K cenové stabilitě
značnou měrou přispívá i závazek vlády ČR, že nezavede na zemní plyn
spotřební daň. Současná cena stlačeného zemního plynu se pohybuje od
20,90 do přibližně 23 korun za kilogram. Pro informaci uvádíme také
orientační přepočet mezi CNG a benzínem: 1 kg CNG odpovídá přibližně
1,4 litru benzínu.
|