Mondénní oktavánka – Škoda Fabia 1,2 TDI CR Elegance

- Mondénní oktavánka – Škoda Fabia 1,2 TDI CR Elegance
Rubrika:  Úspěšná

Mondénní oktavánka – Škoda Fabia 1,2 TDI CR Elegance

15.09.10, 09:27, autor: Pupowski
Po téměř dvou letech máme opět možnost otestovat Fabii s nejmenším dieselem a tentokrát máme čest Vám předložit test této konfigurace jako jedni z prvních v České republice.

Čtenost -   Diskuze: (3
 
 

Rozdíl mezi Fabií 2008 a dnes testovaným modelem je srovnatelný s rozdílem mezi kvintánkou a toutéž dívkou v oktávě. Kvintánka, byť krásná, je jednoduše dívenka, zatímco oktavánka je už mladá žena. Měřitelně může být rozdíl nulový, přesto je na celkovém dojmu změna ihned patrná.



Jak tedy dospěla Fabie? Zvenčí se změna neznalému oku těžko definuje, přesto ji jaksi podvědomě cítí. Změnila se většina přední části, jiná je maska, nárazník i světlomety. Maska chladiče přišla o výraz knírku kresleného cirkusáka, oholena ale nebyla. Teď nosí úhledně střižený širší seriózní knír salónního intelektuála. Na nárazníku se objevila hrana, hlavní světlomety i mlhovky jsou větší. Opticky je tak Fabia nyní širší a nepůsobí dojmem „samá ruka samá noha“. Inu má se to s ní jako s kvintánkou a oktavánkou…

 

 

Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled



Interiér je tvořen hodnotnými materiály. Zmizely (doufejme, že v nenávratnu) „stříbřenkové“ aplikace na palubní desce a klikách. Nahradily je velmi decentní chromové rámečky kolem otáčkoměru, tachometru a řadicí páky. Možná se automobiloví stylisté vyléčili z choroby postihující je napříč všemi značkami a vrátil se jim vkus. Napříště se tak snad stříbřenka vrátí zpět pouze na komínové roury kamen na tuhá paliva. Palubní deska sama je z měkčeného plastu, velmi příjemná na pohled i omak. Ovládání klimatizace je zcela nové. Tentokrát nikdo nezůstane na pochybách, že jde opravdu o klimatizaci ovládanou automaticky.



Zvláštní zmínku zasluhují  sedadla výbavy Elegance. Jsou jednoduše skvělá a zasluhují absolutorium. Pohodlná i na dlouhé cesty, ideálně podpírající tělo přesně tam, kde je to příjemné i užitečné. Je úplně lhostejno, zda drží útlou dívku nebo hřmotného hromotluka, vedle pohodlí vždy poskytnou i velmi slušné boční vedení.



Interiér celkově neztratil nic ze své vzdušnosti a naopak dostal přidáno serióznosti a elegance. Po usednutí do kokpitu má tak posádka pocit, že cestují ve voze nejméně o třídu větším, rozhodně však prémiovým. 

 

 

Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled

 

Simply clever se v praxi projevuje skutečně chytrými řešeními nejrůznějších problémů. Po léta jsme například přemýšleli, jak bezpečně převézt meloun. Jak můžete vidět na snímcích, Fabia nabídla funkční řešení. Horst Fuchs by zřejmě řekl: „je konec s věčným rozbíjením melounů ve vašem voze!“



Opravdu clever vychytávkou je navigační  systém Amundsen. Technicky sice nejde o poslední výkřik, je v něm ovšem téměř dokonale skloubeno přehrávání hudebních souborů (i prostřednictvím bluetooth) a navigační funkce. Nejpůvabnější na něm je ovšem cena, která opravdu velmi mírná. Příplatek za Amundsen je zhruba sejný, jako cena běžné přenosné navigace. Tedy hluboko pod cenovou hladinou běžnou u jiných vozů.

 

 

 

Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled



Testovanou Fabii poháněl tříválcový  turbodiesel 1,2 l. Jeho nespornou výhodou je minimální spotřeba. Běžně se při klidné jízdě hýbe i pod čtyřlitrovou hranicí. Není úplně vyloučeno, že při dodržování pokynů k řazení, které vydává palubní počítač, by se spotřeba přehoupla do záporných hodnot. To by ovšem mohlo vést k vážným ekologickým škodám, protože dosud není vyřešeno, jak naložit s přibývajícím palivem nad objem nádrže.



Tato otázka však, žel, zřejmě zůstane nezodpovězena, protože se nenajde nikdo, kdo by měl takový nedostatek empatie k vozu, aby se těmito pokyny řídil. „Nápověda řazení“ totiž vyloženě trápí motor v nízkých otáčkách, přesně v momentě, kdy podtočený motor jen taktak nezhasne. Publikovaná prohlášení, že takovýto způsob jízdy motoru neubližuje, ba právě naopak, vyvrací zkušenosti servisů. Zajímavý by jistě byl rozhovor třeba s dvouhmotovým setrvačníkem, pro kterého je ekojízda podle nápovědy nepochybně učiněnou torturou.

 

 

 

Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled



Motor tedy oproti předešlému 1,4 TDI přišel o dvě deci objemu, výkon však zůstal stejný. Subjektivně je také mnohem příjemnější průběh točivého momentu (což ovšem vede k mučení… viz předchozí odstavec). Nejmarkantnější změnou je však jeho zvukový projev. Klidný „kulaťoučký chod“ daný systémem vstřikování common rail je sto a jedno oproti pověstnému traktorovému klapotu motorů pumpe-düse.



Jak zmiňujeme v úvodu, s voze s tímto motorem Vás seznamujeme jako jedni z prvních v České republice, ne-li úplně první. Tento test chápejte, prosím, jako jakousi předpremiéru Fabií Greenline, které u nás budou jako jediné s tímto motorem prodávány. Necháváme Vám ke zvážení, jestli toho želet nebo ne. Stejně výkonnou naftovou Fabii u nás koupíte pouze s motorem 1,6 TDI. Ten má ovšem o válec více (říkáme díky!) a vyšší objem (a ten, jak známo, prý ničím nahradit nejde).

 

 

 

Do galerie vstoupíte poklepáním na libovolný náhled



Resumé? Škoda Fabia je skvělý  vůz, který poskytuje v dané třídě nebývalý pocit komfortu. Zpracováním, jízdními vlastnostmi i celkovým dojmem podle našeho názoru stále převyšuje nejen mladší koncernovou sestru Ibizu, ale i mladšího brášku Polo. Vztah k ostatní konkurenci je jednoznačně zdokumentován v prodejních číslech a vlastně ani není příliš potřeba jej zdůrazňovat.

 
Zdroj: FOTO: Pupovski
  • Fanda 15.09.10, 11:47

    Rozbalit 1.

  • Fanda

    Je pěkně zelená. Fakt vypadá dobře. Ale je to jenom škodovka.

  • Fanda 15.09.10, 11:47

    Rozbalit 2.

  • Fanda

    Je pěkně zelená. Fakt vypadá dobře. Ale je to jenom škodovka.

  • zkoušel jsem 12.12.10, 19:58

    Rozbalit 3.

  • zkoušel jsem

    prý ekologické vozidlo - nesmysl, když to trošku jede žere jako ..... no mooooc, vhodná tak pro někoho, kdo nikam nespěchá a může se kochat pohledem na krajinu, kterou projíždí, pak možná pojede za málo

 
Profil blogu
Profil sekce "Úspěšná"
Profil blogu
Založen:
19.5.2008 12:57:12

Přístupů:
918213

RSS:
Toplist