Která dieta je ta pravá?

- Která dieta je ta pravá?
Rubrika:  Zdravá

Která dieta je ta pravá?

14.02.13, 00:00, autor: Černovláska
Nutriční terapeut Jan Sutnar z Klinického centra ISCARE hodnotí nejpopulárnější diety v ČR.

Čtenost -   Diskuze: (4
 

A už potřebujete zhubnout pár kilo do plavek nebo bojujete s větší nadváhou, určitě víte, že byste měli cvičit, upravit stravování a celkově změnit životní styl. Jako nejsnadnější řešení se však nabízejí nejrůznější „zaručené“ diety, o kterých jste četli nebo vám je doporučili známí. Ale jak je to ve skutečnosti s jejich účinností a dopady na zdraví? V nejpopulárnějších dietách vám pomůže zorientovat se nutriční terapeut Centra pro léčbu obezity (CPLO) Klinického centra ISCARE Jan Sutnar, Dis.

 

Dieta podle krevních skupin:

 

Stručný popis:
Potraviny vybíráte podle své krevní skupiny. Například pro krevní skupinu A jsou vhodná vegetariánská jídla, pro krevní skupinu 0 je vhodné maso.

 

Výhody: Pokud máte krevní skupinu, jež odpovídá potravinám, které máte rádi, bude Vám vyhovovat.

 

Nevýhody:
Jídelníček podle krevních skupin může být deficitní na některé důležité živiny. Obzvl᚝ pokud si ji člověk sestavuje sám bez znalostí racionální stravy.

 

Subjektivní názor: Doporučovat někomu, že nemá jíst některé potraviny (například maso), protože se pro jeho krevní skupinu nehodí, je nesmyslné. Obzvláště pokud ho má rád, nepůsobí mu žádné trávicí problémy a nemá zdravotní komplikace, které mu ho nedovolují.

 

Hodnocení: *


 

Zónová  dieta:

 

Stručný popis:
Ve stravě dodržujete přesný poměr mezi sacharidy, tuky a bílkovinami (40 % sacharidů, 30 % bílkovin, 30 % tuků).

 

Výhody:
Zónová dieta Vás naučí sestavovat si stravu sami a jíst pravidelně. Budete se orientovat ve složení potravin, kolik mají sacharidů, tuků a bílkovin. Neměli byste trpět hlady. Hubnutí jde pomalu, ale jistě. U tohoto typu stravování se dá vydržet celoživotně a vyhnout se tak jo-jo efektu.

 

Nevýhody:
Dieta je náročnější na složení jídelníčku. Aby byl zachován příslušný poměr živin, dietu by měl sestavit odborník.

 

Subjektivní názor:
Pokud je dieta správně sestavená, sacharidy jsou přesunuty do dopoledních hodin a do oběda, pak je to velmi vhodná forma diety, kterou můžete držet dlouhodobě. Není založena na nesmyslech a nebudou Vám při ní chybět důležité živiny.

 

Hodnocení: *****


 

 

 

 

Dělená strava:

 

Stručný popis: Jeden den jíte pouze bílkoviny, druhý den pouze sacharidy. Dále je skupina neutrálních potravin, které můžete jíst kterýkoliv den. Zjednodušeně řečeno, jeden den jíte rostlinné potraviny, druhý den živočišné.

 

Výhody: Dieta je jednoduchá na vymýšlení jídelníčku a relativně funkční na redukci váhy.

U některých jedinců funguje redukce váhy rychle a dobře.

 

Nevýhody:
V den, kdy jíte pouze rostlinné potraviny, Vám budou chybět důležité bílkoviny.

Ve dnech, kdy jíte pouze živočišné potraviny, je vše v pořádku, jeden den bez sacharidů je pro zdravého člověka zanedbatelný.

 

Subjektivní názor: Dieta není racionálně složená a není vhodná pro lidi se zdravotními problémy. Pokud ji někdo dodržuje, neměla by se používat dlouhodobě. Po vysazení může dojít k jo-jo efektu.

 

Hodnocení: **

 

 

Jednodruhová  dieta:     

 

Stručný popis: Celý  den jíte pouze jednu potravinu, a to v libovolném množství. Nejčastěji to bývá pouze rýže, nebo jen jablka či vejce.

 

Výhody:
Nemusíte přemýšlet, co jíte, máte to dané. Vliv na redukci váhy je individuální, na někoho dieta může působit, na jiného ne.

 

Nevýhody:
Naprosto nevhodná a jednostranná strava. Rychle se přejí a nedá se u ní vydržet delší dobu. Po vysazení se váha opět vrátí k původní hodnotě. Někomu může způsobovat trávicí problémy.

 

Subjektivní názor:
Pokud jste zdravý jedinec, chcete zhubnout 2 kilogramy do plavek a je Vám jedno, jestli hubnete svaly nebo tuk, můžete dietu na krátkou dobu vyzkoušet. Sám bych ale tento způsob diety nikomu nedoporučoval. Nedá se držet dlouho, protože by se začaly projevovat zdravotní problémy. Po vysazení se dají předpokládat sklony k jo-jo efektu. Při opakování této diety si zahráváte se svým zdravím!

 

Hodnocení: *


 

 

Dieta podle Antónie Mačingové:

 

Stručný popis:
Začnete s detoxikací organismu, která trvá přibližně 4 týdny, poté pokračujete s udržovací fází. Jídelníček máte jasně daný. Obsahuje hodně syrové zeleniny a zeleninových jídel.

 

Výhody:
Relativně pravidelná  strava s dostatečným příjmem vlákniny. Jídelníček je podrobně rozepsán i s jednotlivými recepty. Někteří lidé se po této dietě cítí lépe, zredukují váhu a jsou spokojení.

 

Nevýhody: Jídelníček v některých dnech obsahuje málo bílkovin, nebo málo komplexních sacharidů. Nejste limitováni v množství stravy, takže velcí jedlíci si přijdou na své, ale na úkor shazování váhy. Dieta není vhodná pro ty, komu dělá problémy zelenina.

 

Subjektivní názor:
Převážně hladové snídaně. Po některých jídlech se může brzy dostavit hlad. Strava není racionálně složená. Velké množství zeleninových jídel, která se brzy přejedí. Pokud někdo 4týdenní očistný program chce zkusit, směle do toho, ze zdravotního hlediska se Vám nic nestane, ba naopak můžete tělu prospět. Vliv na redukci váhy je zcela individuální, závisí mimo jiné na velikosti porcí.

 

Hodnocení: ***

 

 

Dieta podle Štefana Margity:

 

Stručný popis:
Jídelníček je pevně daný. Jí se pouze 3x denně. Ukázka jídelníčku jednoho dne: Snídaně: černá káva; oběd: dvě vařená vejce a vařený špenát; večeře: grilovaný steak, hlávkový salát, ovoce

 

Výhody: Úspora času. Rychlá  redukce váhy, ale spíše u lidí, kteří ještě moc diet nezkoušeli.

 

Nevýhody:
Zredukovaná  váha je především svalová hmota než tuková. Dieta je neracionální, není vhodné ji držet delší dobu.

 

Subjektivní názor:
Nevhodná dieta z hlediska dlouhodobé redukce váhy. U této diety málokdo vydrží, takže po vysazení dojde k rychlému jo-jo efektu. Pro lidi s narušeným metabolismem a pro lidi držící nesmyslné diety či hladovky naprosto nevhodná a většinou bez účinku. Dietáře nováčky může nadchnout kvůli rychlému úbytku váhy, ale moc se neradujte, hubnete hlavně svaly.

 

Hodnocení: *


 

 

Atkinsova dieta:


 

Stručný popis:
V jídelníčku nejsou skoro žádné sacharidy. Porce jsou přiměřené, jsou dovoleny tučné uzeniny, vejce, čokolády s vysokým procentem kakaa. Množství sacharidů za den by nemělo překročit 20 g.

 

Výhody:
Za krátkou dobu rychlé úbytky váhy. Svalová hmota se dobře udržuje a hubne se převážně tuk. Sestavení jídelníčku není složité, jsou to hlavně živočišné produkty. Nacházejí se zde potraviny, které se v jiných dietách nevyskytují. Tučná masa a uzeniny, čokolády.

 

Nevýhody:
Dieta se za krátkou chvíli přejí. Pro lidi se zdravotními problémy není vhodná. Dieta funguje, pouze pokud dodržujete limitní množství sacharidů, a to do 20 g za den. Měla by se dodržovat striktně.

 

Subjektivní názor:
Pro zdravé lidi má výborné účinky. Redukuje se převážně tuková hmota, svalová se zachovává. Po vysazení však může nastat jo-jo efekt.

 

Hodnocení: ****




Nízkokalorická  dieta:

 

Stručný popis:
Za den smíte sníst pouze 200–800 kcal.

 

Výhody: Tato dieta má  smysl, pokud je dobře sestavená a obsahuje kolem 800 kcal, vše pod tuto hodnotu je velmi deficitní a pro lidský organismus nedostačující. Při této dietě se dá rychle zhubnout.

 

Nevýhody:
S takto malým příjmem energie se dostavuje často hlad. Málokdo je schopen vydržet na této dietě delší dobu.

 

Subjektivní názor:
Dieta je výživově velmi deficitní, nedá se držet delší dobu. Po návratu ke svým předchozím jídelním zvyklostem přichází rychlý nárůst váhy na původní hodnotu.

 

Hodnocení: * 

 
Zdroj: Iscare
  • FyzaeHMYpvwRWlcEQE 11.04.13, 13:07

    Rozbalit 1. cZbcjLbdBXajEvcC

  • FyzaeHMYpvwRWlcEQE

    Finrod : Potom, ale nevedm, proč famyslně dehonestuješ konctrvaeivze jako leviče1ky... Prostě stačed napsat, že jsi libere1l a proto me1š odlišne9 vize.Karel : Pole1ci patřed k Ze1padu, to je beze všeho, konec konců, jsou to spolu s Iry největšed vyznavači ze1padnedho křesťanstved v cele9 Evropě. Ze1pad je krom geograficke9ho vymezened take9 pojem hodnotovfd, historickfd a kulturned. Pole1ci ho splňujed, stejně jako ČR.Osobně si mysledm, že "hraničnedmi" ste1ty, ktere9 ještě patřed na Ze1pad jsou Polsko, Chorvatsko a pobaltske9 ste1ty. Pak začedne1 tzv. vfdchodokřesťanskfd okruh, kterfd je ovšem Ze1padu v některfdch atributech podobnfd (proto majed některe9 ste1ty z těchto dvou okruhů historicky dobre9 vztahy : ČR - Srbsko, Francie - Rumunsko..., akore1t ty Rusy a Němce neme1 dvakre1t v le1sce nikdo :-) )Oz : Kamare1dovi přijela na ne1vštěvu kočka z Austre1lie a myslela si, že bude u ne1s v Ostravě za kre1lovnu. Vybavenost českfdch dome1cnosted jed ale komfortem a zaředzenedm předbytků naprosto šokovala. Řekla, že nečekala, že jsme tak "bohatfd ste1t"To neviděla Prahu...Maro

  • AvkjmcSxviNThmgoiNZ 12.04.13, 23:19

    Rozbalit 2. ooRjhXXjNt

  • AvkjmcSxviNThmgoiNZ

    BC3Nzs , [url=http://yxtfcdopmhqm.com/]yxtfcdopmhqm[/url], [link=http://aijfvwipojdv.com/]aijfvwipojdv[/link], http://dyjbseufevmk.com/

  • voOXLlvtGJM 20.04.13, 21:43

    Rozbalit 3. YGAhUbHfGmLfu

  • voOXLlvtGJM

    usv0Tw , [url=http://ixzyarbjiqhp.com/]ixzyarbjiqhp[/url], [link=http://baqkpfpxcngr.com/]baqkpfpxcngr[/link], http://tlhdkeoygdvm.com/

  • Martina P. 14.10.13, 15:07

    Rozbalit 4. žádná!

  • Martina P.

    O dietách všichni pořád mluví a přitom se všeobecně ví, nebo mělo by se vědět, že nefungují nebo fungují jenom krátkodobě. Sama jsem si spoustou z nich prošla avýsledkem bylo asi 10 kg nahoře. Ve chvíli, kdy jsem se na ně vykašlala, začala jíst zdravěji a hodně zeleniny, se mi váha zase upravila. Hodně grilujeme, inspiruju se tady: http://www.grilykrby.cz/recepty-na-grilovani/, k tomu si dáváme jako přílohu zeleninu, jíme málo sladkého, tukům se vyhýbáme a funguje to.

 
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
Vaše výška:
Vaše hmotnost:
Datum:




cm
kg

Profil blogu
Profil sekce "Zdravá"
Profil blogu
Založen:
11.9.2008 9:27:46

Přístupů:
1181633

RSS:
Toplist