





|
Vznik této modelové řady sahá přibližně do roku 2002, kdy byl představen Kalos, tehdy ještě pod hlavičkou Daewoo. V následujících letech změnila jméno v rychlém sledu jak firma (na Chevrolet, poté, co se stala součástí koncernu GM), tak i vůz sám. Z Kalose se tak stalo Aveo.
Vývojem procházel design i technika vozu, zásadní změna však přišla až teď – změnila se jak tvář Avea, tak i jeho agregáty. Podstatné pro nás – potenciální kupující – je i to, že se změnila nezanedbatelně i jeho cena, a to k lepšímu.
Seznamme se blíže. Recenzované Aveo je pětidveřový hatchback osazený benzínovým motorem o objemu 1,2 litru a výkonu 84 koní. Délkou lehce pod čtyři metry spadá do segmentu malých vozů, interiér však poráží většinu přímých konkurentů prostorností. Skutečně, v malém voze mohou cestovat s velmi uspokojivým pohodlím čtyři pasažéři. Zavazadlový prostor má objem 220 litrů, což není málo, ale konkurenti nabízejí víc. Z uvedeného lze soudit, že preference jsou v tomto voze na straně posádky a jejího pohodlí.
Palubní deska vyrobená z tvrdého plastu ztratila lacině vyhlížející šedou barvu, v novém voze je antracitově černá. Její povrchová úprava působí příjemně, dokonce použité ozdobné stříbrné lišty působí vkusně a hodnotně. Také ztvárnění přístrojů se oprostilo od designových kreací ve stylu „vietnamské tržiště“. Na potřeby pasažérů je pamatováno mimo jiné vhodné umístěným držákem nápojů a dostatečně velkou odkládací skříňkou. Dílenské zpracování výrazně nevyčnívá nad průměr, ale v žádném případě pod něj neklesá.
Velmi příjemně překvapil nový motor 1,2. Uzda jeho 84 koním je puštěna naplno v 6000 otáčkách za minutu, ale točivý moment 114 Nm je k dispozici od 3800 otáček. V praxi to znamená, že motor je mile točivý, nedostatkem síly nebo výkonu však netrpí ani v nižších otáčkách. Ve srovnání se silnějším motorem 1,4 jsou rozdíly zanedbatelné, menší motor lze charakterizovat jako user friendly. Naše volby by padla jednoznačně na jedna – dvojku.
Ovládání Avea je snadné, jeho jízdní projev je jasně čitelný. Netrpí přehnanými náklony v zatáčkách, zvolené stopy se drží svědomitě. Řízení není přeposilované, zprostředkovává kvalitní komunikaci mezi řidičem a vozovkou. Méně příjemný je však velký průměr volantu. Řadicí páka se pohybuje v drahách snadno. Přesností sicenevyniká, ale co by za takovéto řazení daly třeba francouzské vozy… Ve školním hodnocení by řazení obdrželo tak 2-.
Chevrolet Aveo 1,2 hodnotíme celkově jako ve své třídě velmi prostorný vůz osazený dostatečně výkonným a příjemně se projevujícím motorem. Jeho vnější design davové šílenství zřejmě nevzbudí, stejně tak jej ale nikdo nebude považovat za ošklivý; další varianta zpracování nyní výrobci oblíbené „velké tlamy“ není nepodařená.
Také celkovému zpracování nelze nic podstatného vyčíst. Největší zbraní Avea je jednoznačně cena, resp. poměr ceny, výbavy a užitných vlastností. U ní je třeba konstatovat, že jde o zbraň mocnou a (soudě dle stále stoupajících prodejů) mimořádně účinnou.
|