

To, proč se na sebe lidé smějí, má hned několik důvodů. Dříve sloužil smích zejména jako signál odvolání poplachu, že se všichni kolem mohou cítit v pohodě a může dojít k uvolnění vnitřního napětí. Jiné to je mezi mužem a ženou. Smíchem dává žena najevo, že se s mužem cítí bezpečně. Smíchů je několik druhů stejně jako veselosti. Smát jsme se naučili dříve než mluvit. Dítě smíchem dává najevo, že je spokojené. Jiný smích pak slouží jako komunikační prostředek dospělých. Vysoký smích je projev podřazenosti, chlácholivý pak nadřazenosti.
· Z průzkumu STEM/MARK: ¾ Čechů si myslí, že se mračíme více než ostatní národy. Jako nejčastější důvod je uváděna národní mentalita a nedostatek důvodů k úsměvu. Když už se na někoho usmíváme, tak na partnera (20 %) nebo na děti a kolegy (17 %).
· Nejvíce se smějí profesionálové na LinkedIn z USA, pak z Austrálie a Izraele. Čeští zástupci této sítě se smějí méně než o polovinu než jejich američtí kolegové, ukázal průzkum společnosti Snappr.
Jak se smějí profesionálové jednotlivých zemí? |
||
Umístění |
Země |
Skóre |
1. |
USA |
54.3 |
2. |
Austrálie |
52.7 |
3. |
Izrael |
51.7 |
4. |
Nový Zéland |
48.6 |
5. |
Kanada |
47.8 |
27. |
Česká republika |
26.3 |
Zdroj: Průzkum Snappr, srpen 2017
Smíchu je potřeba víc, Češi se smějí o polovinu méně než Američani
Upřímný smích se pozná větším zapojením mimických svalů, dělají se zejména vrásky kolem vnějších koutků očí, oči jsou uvolněné do štěrbin. I neupřímný smích ale umí být prospěšný. Smích druhé lidi těší a umožnuje snadněji navázat kontakt.
Přestože je jakýkoliv smích a úsměv přínosný, výsledky šetření Snappru ukazují, že Česká republika má stále co dohánět. V hodnocení „usměvavých fotek“ na svém LinkedIn profilu měla o polovinu menší skóre než USA. Američani hodnocení vyhráli se skóre 54.3.
Jako první zástupce tohoto „usměvavého národa“ se v ČR objevila např. fastfoodová síť McDonald´s. „Už když jsme vstupovali na český trh, tak byli jsme jedni z mála usměvavých a barevných firem. To se naštěstí postupem času dost změnilo,“ komentuje za americkou firmu McDonald´s její PR ředitelka ČR a SR Zuzana Svobodová a dodává: „Není to tak, že bychom měli úsměv ve firemním kodexu, ale patří tak nějak do naší filozofie. Většina našich kolegů jsou mladí lidé, ke kterým prostě pohoda a dobrá nálada patří. Jsme taková usměvavá firma. Snažíme se tu dobrou náladu přenést i na zákazníky, například každý rok třeba u nás dáváme kávu za úsměv za každý zákaznický úsměv.“
· Z průzkumu STEM/MARK: 68 % Čechů se nesnaží aktivně přemáhat špatnou náladu a usmát se na své okolí.
Smích je zdravý a pomáhá komunikaci
Smích je pro tělo velmi prospěšný, podporuje imunitu, a tím pádem odolnost proti zánětům a nádorům, dále snižuje stres a napětí v organismu. Smích také procvičuje bránici a když je vydatný, tak i ostatní svaly. Smích dokáže mírnit bolest a urychluje hojení. V profesionální komunikaci je možné docílit lepších výsledků, když se na své kolegy a klienty budete usmívat. Úsměv na tváři velmi pravděpodobně způsobí pozitivní reakci.
Mezinárodní den úsměvu se slaví po celém světě od roku 1999.