Recenze: Kajínek - řemeslně dobře zvládnutý akční film

- Recenze: Kajínek - řemeslně dobře zvládnutý akční film
Rubrika:  Kulturní

09.08.10, 04:21, autor: Plavovláska
Vytváření mediálního obrazu novodobého mučedníka Kajínka zdárně pokračuje. Děsí mě populizmus, s jakým se chytají různí politici a ministři vnitra či spravedlnosti této kauzy. Daleko víc mě děsí mé přesvědčení hraničící s jistotou, že je možné v tomto státě být souzen a odsouzen za věc, kterou jste neudělali, za současné absence jakékoliv možnosti se bránit jinak než heroickým vyvoláním tlaku veřejnosti.

Čtenost -   Diskuze: (0

Předloha

Předlohou filmu je příběh nejznámnějšího českého vězně Jiřího Kajínka. Kajínek je zloděj, násilník a  gauner. Už za minulého režimu byl za své zlodějiny odsouzen. Ven z vězení jej dostala amnestie prezidenta Havla po listopadovém převratu. Kajínek se, ovšem, do vězení dostal vzápětí znovu za přepadení policejního vozu a nedovolené ozbrojování. Vyfasoval jedenáctiletý trest. Z věznice se mu podařilo uprchnout.

A tady někde nám příběh začíná. 30. května 1993 došlo na silnici u Plzně k zastřelení podnikatele Jandy a jeho bodyguarda  Juliána Pokoše a současně k postřelení jeho bratra Vojtěcha Pokoše. Za třičtvrtě roku nato byl za tento čin zadržen, za zásahu ozbrojeného komanda, právě Jiří Kajínek. Posléze byl za nájemnou  vraždu odsouzen na doživotí.

Příběh začíná

Kajínek od začátku tvrdí, že tento čin nespáchal. Snaží se o obnovu procesu a současně podniká pokusy o útěk z vězení. Celé vyšetřování a proces je protkáno řadou chyb a procesních pochybení. Od samého začátku vyvolává pochybnosti, kterých se ujímají novináři, z nichž nad jiné se nejvíce angažovali Josef Klíma a Janek Kroupa.

Kdy se Kajínek dostává do povědomí celého národa? Zřejmě asi až při útěku z nejstřeženější věznice pro těžké zločince, z Mírova. Přímého přenosu jeho hledání a zatčení jsme byli svědky všichni. Dodnes si pamatujeme záběry z jeho polapení. Fotografie manželky jeho spoluvězně, která "pižlá" kuchyňským nožem lano, na kterém je na paneláku zavěšen policista ze zásahové jednotky, obletěla celou republiku.

Mladá advokátka

Hlavním tahounem filmového příběhu je mladičká advokátka, která se z ničeho nic rozhodne ujmout Kajínkova případu. Zničeho nic platí však pouze v reálu, kde zůstává motivace advokátky Kláry Slámové nejasná. V kině vám bude  motivace filmové advokátky odhalena a bude velmi srozumitelná a pochopitelná. Představitelkou role  je herečka Tatiana Vilhelmová, která se v příběhu obloukem propracuje z rozmazlené, umíněné milenky šéfa advokátní kanceláře v, životem a situacemi, zkoušenou ženu.

Akční trhák po "hollywoodsku"

Víte, ten akční trhák po holywoodsku nemíním rozhodně pejorativně. Domnívám se, že se jedná o  dobrý akční film, na který bych ale nešla, pokud by byl takto uveden. Do kina mě přivedl právě příběh Kajínka. Očekávala jsem, že mi budou předestřeny všechny rozpory a pochybení. Že budou předestřena fakta, aby si divák mohl utvořit svůj úsudek sám, co je možné, co se asi stalo a jestli je skutečně odsouzený Kajínek vrahem nade vší pochybnost, jak to vyžaduje zákon. K tomu ale, bohužel, nedošlo. Jsem tím zklamaná, ale ne překvapena. Režisérem totiž byl kaskadér Petr Jákl ml. a ten docela jistě ví o akčních scénách maximum. A taky jich maximálně využívá. Takže se vlastně místo Kajínkova příběhu můžete kochat akčními situacemi, rvačkami, bouračkami, šplháním po zdi věznice, divokým sexem, krutým mlácením vyslýchaného vězně či znásilňováním mučené ženy.

Slabší scénář drží herecké hvězdy

A to doslova. Prakticky všichni herci, včetně už zmíněné Vilhelmové, dávají celému filmu nový rozměr a řadí ho o kategorii výš, než by si zasloužil. Samotný Lavroněnko, představitel hlavní role Jiřího Kajínka, sice nemá příliš přiležitostí rozehrát škálu svých hereckých schopností, protože je nám Kajínek předkládán jako mlčenlivý hrdina, který se soustředí především na svou fyzičku. Bezpochyby z něj ale velké charizma vyzařuje a úspěšně vytváří potřebnou dávku diváckých sympatií k hlavní postavě příběhu.

Bratři Dlouzí oba, Michal ale hlavně Vladimír, vytvořili naprosto věrohodné postavy jinak vcelku plochých až kýčovitých předloh. Vladimír, který se již projekce hotového filmu nedočkal, dokonale ztvárnil dojem odporného úlisáka, který vlastně nikdy nejde do otevřeného  střetu. Nikdy nezvedne hlas, nikdy přímo nevyhrožuje. Svou roli hlavního "záporáka" tvoří s úměvem a elegantně. Jeho hrozby jsou vždy přednášeny jako dobře míněné rady a stálá přítomnost dítěte, coby jeho vnuka, ještě podtrhuje zrůdnost situací. Jeho příšerná vychrtlost, která rozhodně souvisí s pokročilým stádiem jeho smrtelné nemoci, ještě umocňuje celkový dojem. Jeho postava na "pípnutí" bere prášky a na toaletě se přepudrovává - tedy ačkoliv to tam nikde řečeno není, je nemocná. O to víc je děsivá. Jakoby říkala - mohu si  dovolit cokoliv, protože na mě už světská spravedlnost nedosáhne.

Alice Bendová a její výstupy, které se skládají většinou z hrubých nadávek a divokého sexu, vyvolává v divácích smích. Je třeba si ho vážit, protože je to jediný smích během celého filmu. Musím se přiznat, že i mně přišlo velmi úsměvné její "pižlání" policistova lana z okna paneláku. I když  herecký výkon není mimořádný, za zmínku její postavička stojí.

Co tam dělá Vaio, sakra?

Tvůrci filmu vyráběli akční film, který si moc velkou práci s příběhem nedal. Kaskadérské záběry byly skvělé a dokonalá kamera F.A.Brabce impozantní. Jenže tvůrci si nedali práci ani s drobnostmi, které na sebe strhávaly pozornost a odpoutávaly ji od samotného filmu. Když třeba vidíte notebook Vaio, který byl hitem loňského podzimu (tedy 2009) ve scénách, kdy je Kajínek na útěku z Mírova, což se ovšem stalo v roce 2000...  Vaio rozhodně nebylo jediné. Ve filmu se vyskytují i mobily a typy aut, které v roce 2000 prostě neexistovaly. Asi to nebude masový jev, ale ve mně to vzbudilo jakousi nedůvěru. I když docela chápu - je třeba sponzory řádně zpropagovat. I za cenu anachronismů.

Jděte do kina

Do kina v každém případě běžte. Bylo by velkou chybou tento film nevidět. Alespoň proto, že se o něm asi bude hodně mluvit, tak abyste nebyli mimo. Film si neklade za cíl dokumentárně zpracovat Kajínkův případ a je to dobře, protože to skutečně dokument není. Měl-li však za úkol vyvolat otázku, jestli je taková věc možná, pak svůj účel bezpochyby splnil.

Žánr: kriminální drama
ČR 2010
Scénář: Marek Dobeš, Petr Jákl ml.