Prevence před osteoartrózou - strava, pohyb a kolagen

- Prevence před osteoartrózou - strava, pohyb a kolagen
Rubrika:  Zdravá

Prevence před osteoartrózou - strava, pohyb a kolagen

17.12.19, 17:30, autor: Černovláska
Osteoartróza je nezánětlivé onemocnění kloubů, které je charakteristické degenerací kloubní chrupavky. Onemocnění může naše tělo ovlivňovat různorodě. U někoho je to "jen" mírná bolest a ztuhlost, jiní zas pociťují trvalé a závažné problémy.

Čtenost -   Diskuze: (0
 

Osteoartróza je nezánětlivé onemocnění kloubů, které je charakteristické degenerací kloubní chrupavky. Onemocnění může naše tělo ovlivňovat různorodě. U někoho je to "jen" mírná bolest a ztuhlost, jiní zas pociťují trvalé a závažné problémy. A ačkoli může být postižen jakýkoliv kloub v těle, nejčastěji se to týká kolen, páteře a kloubů rukou. Je to stav opotřebované chrupavky, jejíž často chybí základní stavební látka - kolagen.

 

Kdo je osteoartrózou nejvíce ohrožen

Existuje několik důvodů a faktorů, které riziko nástupu osteoartrózy zvyšují. Pojďme se na ty nejčastější nyní podívat spolu a přitom velmi snadno zjistíte, zda i vy náhodou nepatříte do rizikové skupiny:

Nadváha až obezita

Nadváha neprospívá našim kloubem hlavně tím, že na ně zvyšuje tlak, což může ještě více urychlit opotřebení chrupavky. Lidem s nadváhou tak hrozí čtyř- až pětinásobně větší riziko vzniku osteoartrózy kolena ve srovnání s lidmi, kteří nejsou obézní. Obezita však může sehrát svou negativní roli i zvýšením rizika jakéhokoli typu tohoto onemocnění (například i kloubů na rukou).

Věk a pohlaví

Riziko vzniku osteoartrózy se věkem zvyšuje a platí také fakt, že pravděpodobnost jejího výskytu je u žen vyšší než u mužů (v kategorii nad 50 let).

Starší zranění kloubů

Pokud se náhodou poškodí kloub při nějaké nehodě či sportovní aktivitě, riziko, že se v kloubu rozvine osteoartróza, stoupá. A to i v případě, že k tomu došlo i před desítkami let.

Zaměstnání

Zaměstnání rovněž ovlivňuje možný nástup artrózy. Stačí k tomu pravidelné přetěžování konkrétního kloubu a hned je pravděpodobnost vyšší. Na pozoru se tak musí mít například kadeřnice (neustále stříhání vlasů nůžkami), administrativní pracovníci, kteří celý den používají klávesnici počítače a samozřejmě je to i dalších XY zaměstnání, při kterých se jednostranně přetěžují klouby...

Genetická predispozice a deformita kostí

Existuje i vrozená dispozice k tomuto onemocnění. Takže pokud se v rodině vyskytuje častěji, je velmi pravděpodobné, že se objeví iu vás. Rovněž je fakt, že lidé, kteří se již narodili s nějakou deformitou kloubu či chybnou chrupavkou, jsou náchylní k rozvinutí osteoartrózy více než zdraví jedinci.

 

Riziko rozvoje osteoartrózy ovlivňuje i řada dalších faktorů, mimo jiné i životní styl. Stačí několik jednoduchých změn v životosprávě a výsledkem bude nejen snížení rizika vzniku osteoartrózy, ale i zlepšení celkového zdravotního stavu. Základem je vhodná strava, včetně adekvátních doplňků výživy (například kolagen) a dostatek pohybu.

Životní styl

Velmi vážným důsledkem nezdravé životosprávy je již zmíněná nadváha a obezita, díky čemuž se významně zatěžují i ​​naše klouby. Proto by redukce hmotnosti měla být prvořadým cílem všech, které trápí klouby a jsou si vědomi své nadváhy. Toho lze dosáhnout jak správnou životosprávou, tak i optimální pohybovou aktivitou, která také vede k posílení svalstva, což také na osteoartrózu ovlivňuje velmi pozitivně.

 

 

 

Výživa a zdravá strava

Výživa je jako prevence osteoartrózy snad nejdůležitější. Základ je kvalitní a plnohodnotná strava bohatá na vitaminy (zejména vitamin A, C a E) a minerály (selen a zinek). Důležité je také dodržovat optimální pitný režim, čímž se předchází překyselení organismu.

Správné držení těla

I taková maličkost jako správné držení těla chrání vaše klouby a přispívá k jejich zdraví. Proto například pokud zvedáte předmět ze země, dřepne si a s rovnými zády ho zvedejte narovnáním nohou - nepřehýbejte se při tom. Důležité je také nehrbit se, a pokud stojíte, tak vždy pěkně natažení. Rovněž nezůstávejte příliš dlouho v jedné poloze (sed, stání), vyhnete se tak ztuhlosti svalů a kloubů.

Odpočinek a no-stress

Netřeba také zapomínat na adekvátní odpočinek a relax a vyhýbání se přílišnému stresu. Chronický stres je totiž jeden z faktorů, který podporuje vznik osteoartrózy. Pomůže i vhodná obuv - vězte, že vysoké podpatky přetěžují vaše klouby a chrupavky, zejména kolen, se tak rychleji opotřebovávají. Vyvarujte se zbytečných úrazů - zlomeniny v místech kloubů určitě v budoucnosti vedou k rozvoji artrózy.

Pohyb

Redukce hmotnosti prostřednictvím adekvátní stravy v kombinaci s posilováním a lehkým kondičním cvičením zlepšuje lokální i celkový stav kloubů. Optimální fyzická aktivita totiž prokazatelně příznivě ovlivňuje intenzitu bolesti, celkovou pohyblivost i přiměřenou svalovou koordinaci. Důležité při tom je, aby se nepřetěžovali klouby a páteř jednostranně. Proto se zaměřte nejprve na kole, plavání, či strečink.

 

 

Doplňky stravy

Jednou z dalších možností jak podpořit své klouby a preventivně předcházet osteoartróze může být i užívání vhodného výživového doplňku. Patří mezi ně i přípravky, kde hlavní účinnou látkou bývá kolagen. Ten totiž tvoří přibližně až 70% sušiny chrupavek kloubů a je tak v podstatě základní stavební bílkovinou pojivové tkáně našeho pohybového aparátu.

Kolagen

V současnosti rozeznáváme až 27 rozdílných typů kolagenů, které v těle člověka mohou plnit odlišné funkce. Pro náš pohybový aparát a tudíž i klouby je nejdůležitějším stavebním prvkem kolagen typu I. (přítomný ve šlachách, kostech, pokožce a zubech) a kolagen typu II. (přítomný přímo v chrupavce). Kolagen samotný je základní stavební bílkovina a tvoří dokonce celkově až jednu čtvrtinu všech bílkovin v těle.

V rámci doplňků se jedná hlavně o hydrolyzovaný kolagen, který vzniká rozkladem nativního (přirozená forma kolagenu) za působení specifických enzymů. Využívá se hlavně kvůli tomu, že je velmi dobře rozpustný ve vodě a má lepší schopnost stimulovat buňky ke zvýšené syntéze kolagenu typu II.

 
Zdroj: TZ
 
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
Vaše výška:
Vaše hmotnost:
Datum:




cm
kg

Profil blogu
Profil sekce "Zdravá"
Profil blogu
Založen:
11.9.2008 9:27:46

Přístupů:
801731

RSS:
Toplist
aaaaaa