Olivový olej

- Olivový olej
Rubrika:  Zdravá

Olivový olej

16.12.08, 00:18, autor: Petr
Blahodárné účinky olivového oleje aneb vyhoďte fritovací hrnec do koše.

Čtenost -   Diskuze: (0
 

 

 

 

 

Španělský vědecký tým zkoumal nedávno vliv různých olejů a jejich využití při smažení na zvyšování krevního tlaku. Závěry byly více než jednoznačné. Vedoucí týmu doktor Federico Soriguer může všem lidem na světě doporučit jen jediné, a to používání olivového oleje a vyhození fritovacího hrnce do koše.

Ve Španělsku totiž zjistili, že jedině olivový olej má na lidské zdraví prospěšné účinky a nepůsobí zvyšování krevního tlaku. Ale ani tento kvalitní olej není zdraví prospěšný, používá-li se na smažení několikrát po sobě. Vědci proto vzkazují, že se olej ve fritézách musí měnit po každém smažení, což je však značným plýtváním, nebo se tyto přístroje k úpravě pokrmů nemají používat vůbec.

Doktor Soriguer zkoumal se svým týmem několik druhů olejů a zjistil, že ani kvalitní slunečnicový olej nesnese s blahodárným účinky olivového oleje srovnání. Konzumenti oleje ze semen slunečnice měli několikanásobně častěji vyšší krevní tlak oproti osobám, které ve své kuchyni využívají olivový olej.

Vliv středomořské kuchyně bohaté na mořské plody, zeleninu a olivový olej je na zdraví člověka prý neoddiskutovatelný a podle Soriguera by se tyto ingredience měly stát součástí jídelníčku každé osoby, která má vysoký tlak a trpí chorobami oběhového systému.

V druhé části výzkumu se španělští experti zaměřili na vliv fritování na krevní tlak a zdraví srdce. Zjistili, že jedna dávka oleje, která je použita ke smažení více než jednou, je zdravotně značně závadná. Přitom je jedno, zda se používá slunečnicový nebo olivový olej. Podle Soriguera se totiž i olivový olej po několikanásobném použití, jak jsme u fritéz zvyklí, začne rozpadat, ztrácet blahodárné účinky, a začnou v něm vznikat naopak zdravotně závadné sloučeniny.

 


Časopis FASEB Journal uveřejnil v čísle leden 2007 veľmi zaujímavou práci.Obyvatelé  severnějších krajin Evropy (Německa, Dánska a Finska) měli v moči na začátku studie oproti svým proťějškům z Italie a Španělska výrazně vyšší koncentrace oxidačních produktů, které se považují za ukazatel procesů podporujících vznik rakoviny. Už po 3 týdnech denní konzumace 25 ml kvalitného, za studena lisovaného olivového oleje koncentrace vylučovaných produktů významně klesla. Henrik Poulsen z Dánska vedoucí výzkumu říká: "Protirakovinový účinek olivového oleja do určité míry vyvolávají fenoly, které sa nacházejí teké v červeném hroznovém vínu, zeleném čaji a horké čokoládě. V naší studii jsme zistili, že olivový olej nás chráni před rakovinou mnohem širším spektrem ochranných látek.I když jsme v oleji snížili obsah fenolů, výsledky se zásadně nezměnili. Neexistuje sice zázračná potravina, ale olivový olej nás chrání a ješte velmi dobře chutná!"


Jedna polévková lžíce průměrně obsahuje:

  •  1,6 g nasycených mastných kyselín (MK)
  •  1,1 g vícenasycených MK
  • 10,0 g mononenasycených  (olejovej) MK
  •  1,7 mg vitamínu E (8% dennej dávky)





 

 

 
Zdroj: zdroj : celostní medicina, www.akv.sk
 
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
Vaše výška:
Vaše hmotnost:
Datum:




cm
kg

Profil blogu
Profil sekce "Zdravá"
Profil blogu
Založen:
11.9.2008 9:27:46

Přístupů:
739396

RSS:
Toplist
aaaaaa