Obchodníci se stále bezdůvodně obohacují na úkor zákazníků

- Obchodníci se stále bezdůvodně obohacují na úkor zákazníků
Rubrika:  Rozhněvaná

Obchodníci se stále bezdůvodně obohacují na úkor zákazníků

12.12.14, 09:37, autor: LadyAnn
Blíží se doba hektických nákupů a ruku v ruce s tím i následných reklamací. Ať se obchodníci snaží sebevíc, nikdy nezaručí, že všechno jimi nabízené zboží bude bez vady. A právě reklamace se pro některé Čechy stávají novým sportovním odvětvím, kdy se snaží reklamovat doslova cokoliv, jen aby jim obchodník v záruční době zboží vyměnil nebo jim ještě lépe vrátil peníze a oni si mohli pořídit úplně novou věc. „Proti takovým praktikám se pak obchodníci zcela logicky brání, někdy však přitom jdou až za hranu zákona.“ Upozorňuje advokát Tomáš Chalupa.

Čtenost -   Diskuze: (0
 

Některé reklamace jsou úsměvné, nad jinými zůstává až rozum stát. Nejčastější reklamace se podle statistik týkají elektroniky a obuvi. Řada reklamací je pak obchodníkem vyhodnocena jako neoprávněná, a to především v případech, kdy lidé zkouší reklamovat například utopený mobil, násilím rozbité lyže, nebo špatně užívané spotřebiče. Zákazník to na prodejce prostě jen zkouší.



Spornější už je situace například u bot, někdy nesouhlasíme se závěrem obchodníka, že opravdu byly používané příliš, u prasklých částí dětského kočárku a podobně. Jedná se o nekvalitní materiál nebo bylo zboží používáno nešetrně? Pokud prodejce reklamaci neuzná, ale zákazník na ní trvá, zbývá jediná možnost. Bránit se soudní cestou.

 

 

Poplatek za reklamaci neplaťte

V řadě případů, kdy prodejce reklamaci neuznal, se zákazník dozví, že se jedná o takzvaně neoprávněnou reklamaci, za kterou obchodník žádá dle svého ceníku uhradit nějaký poplatek. Odůvodňuje to tím, že mu v této souvislosti vznikly náklady, jako je poštovné, balné nebo náklady na práci servisního pracovníka. Jenže podle zákona na tyto peníze nemá prodávající právo. Je totiž základní povinností každého obchodníka zajistit, aby prodávané zboží bylo bezvadné, a pokud se vyskytne nějaká vada, musí ji ze zákona odborně posoudit - a to zdarma. Je naprosto nepřípustné, aby reklamované zboží bylo vydáno jedině tehdy, pokud zákazník tento manipulační poplatek zaplatí.




Žádejte své peníze zpět!

Co dělat v případě, že jste se v minulosti s podobou praktikou setkali a manipulační poplatek zaplatili? „Žádejte jej zpět!“ říká poměrně jednoznačně Kateřina Procházková, mluvčí bezplatného poradenského portálu poradnaveritele.cz a dodává, že zákazník má v podstatě dvě možnosti. „Zákazník může chování obchodníka nahlásit na Českou obchodní inspekci, která mu může uložit pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele a zároveň se může domáhat vrácení uhrazeného poplatku.“ Vysvětluje Procházková. Tím, že případ nahlásí pouze České obchodní inspekci, nedochází k tomu, že mu obchodník tuto částku automaticky vrátí. „O poplatek musí zákazník požádat zvlášť, doporučuji vyzvat doporučeným dopisem přímo obchodníka, uvést v něm i číslo účtu a přiměřený termín, do kdy očekáváte platbu na svém účtu.“ Upřesňuje postup advokát Chalupa.

 

 

Žádat můžete až deset let zpětně

O své peníze se můžete hlásit až deset let zpětně. „Vždy doporučujeme do dopisu s výzvou ohledně vrácení peněz přiložit i kopii stvrzenky o zaplacení manipulačního poplatku za neoprávněnou reklamaci. Originál si však rozhodně schovejte, pro případný soudní spor.“ Doplňuje Chalupa. A protože obchodník postupoval v rozporu se zákonem, dopustil se takzvaného bezdůvodného obohacení, pokud vám tedy peníze nevrátí dobrovolně, můžete po něm tuto částku vymáhat soudní cestou.

 
Zdroj: www.poradnaveritele.cz
 
Profil blogu
Profil sekce "Rozhněvaná"
Profil blogu
Založen:
19.5.2008 12:58:38

Přístupů:
194247

RSS:
Toplist
aaaaaa