Když střeva stávkují

- Když střeva stávkují
Rubrika:  Zdravá

Když střeva stávkují

15.05.19, 00:00, autor: Černovláska
Pravidelné a bezproblémové vyprazdňování je jedním z ukazatelů dobrého zdravotního stavu. V poslední době je ale častým jevem zácpa, která se vyskytuje podle odhadů asi ve třiceti procentech dospělé populace. Ženy mezi 20 až 40 rokem se sedavým zaměstnáním se s ní potýkají více než muži a zdravotní problém znamená i pro seniory.

Čtenost -   Diskuze: (0
 

Pro většinu lidí představuje tabu, o kterém nechtějí mluvit ani se svými nejbližšími. Zároveň problémům s vyprazdňováním nepřisuzují až takový význam, aby vyhledali odbornou lékařskou pomoc. Zácpu se rozhodně nevyplatí podcenit, může oslabit imunitu, způsobit kožní problémy, nebo být spouštěcím motorem pro závažné onemocnění.

 

 

Přesnost hodináře


Jako se dobře seřízený hodinový stroj projevuje přesností, tak o správné činnosti střev vypovídá pravidelné vyprazdňování stolice. Pokud „chodíme na velkou“ méně než třikrát týdně a navíc ji provází bolesti, tak se pravděpodobně potýkáme se zácpou. Důležitější než četnost je přitom pravidelnost stolice. Průvodními jevy zácpy je časté nadýmání a tlakové bolesti v břiše.

 

 

Hledá se viník

 

Zácpa bývá zpravidla důsledkem nesprávného a nepravidelného příjmu potravy a tekutin. Nedostatek zeleniny, černý čaj a veliké množství sladkostí je pro ni živnou půdou. Zácpu si můžete přivodit, ale i těsným oblečením, které stlačuje břicho, nebo ignorováním potřeby jít na záchod. Dalším významným faktorem je i nedostatek pohybu způsobený sedavým zaměstnáním, využíváním výtahů a jízdou v autě, které vytlačují z našeho života přirozenýpohyb. V neposlední řadě mohou za tuto nemoc i genetické dispozice.

 

 

Proč zácpu neignorovat

 

Až 70 % imunity je soustředěno ve střevech. „Při dlouhotrvající zácpě může dojít ke změnám ve střevní sliznici, která je regulátorem správného fungování imunitního systému,“ říká MUDr. Monika Soldánová. Proto bychom měli do stravy zařadit i kysané mléčné produkty bohaté na mléčné bakterie (laktobacily) podporující harmonickou střevní mikroflóru. „Pokud máme zácpu a natrávené zbytky potravy se ze střev pravidelně nevyprazdňují, mohou se odpadní látky přes krevní oběh dostávat k důležitým orgánům a poškozovat je,“ dodává MUDr. Monika Soldánová. Nahromaděné usazeniny ve střevní flóře se pak mohou projevit v podobě různých vyrážek, ekzémů a problémů s pletí.

 

 

 

Dopřejte si pestrou stravu

 

Vezmeme to takříkajíc z gruntu. V první řadě upravte dosavadní jídelníček a dodržujte dostatečný pitný režim. Konzumací potravin bohatých na vlákninu jakou jsou luštěniny, ovesné vločky nebo sušené ovoce můžete dát fungování střev do pořádku. Pokud ale nebudete mít dostatek tekutin, tak zvýšený příjem vlákniny zácpu zhorší. Denní doporučený příjem vlákniny u zdravého člověka by měl být 20 až 35 gramů. Tělu byste pak měli dopřát dva litry tekutin (káva a čaj se nepočítají), v horkých dnech a při fyzické, resp.sportovní zátěži až 3 litry.

 

 

 

Škatulata, škatulata, hejbejte se

 

Znáte to. Většina práce se odvíjí od kancelářského stolu a špatným sezením také neprokazujete střevům službu. Zkrátka přirozený pohyb, jako je obyčejná chůze, je vytlačen do pozadí. Při tělesném pohybu se dávají do pohybu střeva a potrava jimi rychleji prochází. Pohyb vám navíc dodá energii, budete se cítit odpočatí a nebudete přibírat na váze. Zkuste pravidelně místo výtahu, použít schody a při sdělení informací kolegovi vynechat chat a dojít za ním osobně. Hned se budete cítit lépe.

 

 

 

Když veškeré prostředky selžou

 

Když vás zácpa donutí sáhnout k léčebným přípravkům, buďte obezřetní. Hojně používané chemické přípravky proti zácpě, stejně jako třeba čaj z listů senny, mají velmi dráždivý účinek, který bývá často provázen nepříjemnými bolestmi až křečemi břicha. Navíc při častějším používání si na ně organismus zvykne a přípravky ztrácí svoji účinnost. Z toho důvodu raději sáhněte po těch s přírodními složkami jako je například Fructolax kostky ze ztuženého projímavého ovoce nebo minerální voda Šaratica.

 
Zdroj: Archív 2014
 
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
Vaše výška:
Vaše hmotnost:
Datum:




cm
kg

Profil blogu
Profil sekce "Zdravá"
Profil blogu
Založen:
11.9.2008 9:27:46

Přístupů:
751857

RSS:
Toplist
aaaaaa