Hubnutí začíná v hlavě

- Hubnutí začíná v hlavě
Rubrika:  Zdravá

Hubnutí začíná v hlavě

11.06.18, 00:01, autor: Černovláska
Vliv psychiky na hubnutí se u jednotlivých lidí liší. U některých je její účinek zcela zásadní, jiní mají problém snížit váhu například z důvodu poruch metabolismu. Nejdůležitější je poznat psychický mechanismus, který právě jim způsobuje při snižování váhy problém, zaměřit se na něj a pokusit se jej napravit. Mechanismus bývá často spojen se stanovováním reálného cíle hubnutí, načasováním snižování váhy nebo motivací.

Čtenost -   Diskuze: (0
 

Proč a kdy začít hubnout?


Každý hubnoucí si nejprve musí uvědomit, proč chce zhubnout a proč se do toho pouští právě teď. Někteří lidé hubnou kvůli zlepšení zdravotního stavu, jiní z estetických či společenských důvodů. Univerzální motiv ke snížení váhy neexistuje.


Hubnoucí by se měl také dopředu zamyslet nad všemi pozitivními i negativními stránkami hubnutí. Redukce váhy bývá doprovázena poklesy motivace, nepříznivým přijetím okolí a dalšími překážkami, na které je nutné se připravit, nebo si je alespoň uvědomit.

 

Které období je pro hubnutí nejpříznivější?


Počátek hubnutí je nezbytné správně načasovat. Není vhodné začínat s redukcí kilogramů v období stresů v práci či v soukromém životě, v průběhu nemoci nebo po rozchodu s partnerem. Člověk potřebuje sílu na boj s přebytečnými kilogramy a té se mu vlivem těchto životních situací nemusí dostávat. Hubnutí je proto nejlepší načasovat na období, kdy je člověk relativně v klidu a v pohodě.

 

 Muži versus ženy


„S hubnutím mívají větší problém ženy. Muži si s nadváhou většinou těžkou hlavu nedělají. Když však přijde na realizaci, mají obě pohlaví velké problémy svou váhu redukovat,“ vysvětluje psycholog PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D.


Jak si stanovit cíl hubnutí?


Aby bylo hubnutí úspěšné a psychicky i fyzicky zvládnutelné, je nutné si stanovit reálný cíl. Ten maximálně tvoří 0,5–1 kg týdně (u zdravých jedinců). Cíl by si měli hubnoucí stanovit na několik týdnů či měsíců dopředu a co nejdříve jej začít plnit.
Pokud by úbytek na váze byl stanoven nereálně, je hubnutí předem odkázáno k neúspěchu. Ten si většina hubnoucích vztáhne k sobě a může tak dojít k pocitům viny a rozladěnosti, nehledě na možný vznik jo-jo efektu.

 


Jak se chovat k jídlu?


Mnozí lidé mají nevyvážený vztah k jídlu. Ten se projevuje například tendencí k přejídání, extrémně rychlou konzumací jídla nebo kompenzací stresu jídlem. PhDr. Klimeš v těchto případech doporučuje: „Nandat si na talíř pouze přiměřenou porci, tu sníst a nepřidávat si. Rychlí jedlíci by měli zkusit zpomalit tempo například porcováním stravy na malé kousky, či stravováním pomocí čínských hůlek.“
Dále je třeba zamezit bezmyšlenkovitému jedení. Nejlépe tak, že se člověk bude držet dál od jídla, aby nebylo na dosah (například nemít na stole misku se sušenkami).

 

Kolik motivace je potřeba?


Na začátku mívají lidé motivace k hubnutí většinou dost. Problémem však bývá rychlá ztráta motivace během diety a laické chyby na začátku diety, například extrémní tzv. vlčí hlad, který není dlouhodobě ovladatelný silou vůle. Nestačí tedy být motivován, ale třeba je znát i potřebné know-how hubnutí.
„Hodně motivovaní lidé, někdy je lze označit až za přemotivované, se častěji pouštějí do drastických diet. Ty jsou většinou zdraví škodlivé a navíc bývají následovány jo-jo efektem,“ říká PhDr. Klimeš. Oproti tomu lidé, kteří mají realistickou motivaci a správné know-how, hubnou většinou lépe.

 

Jak si motivaci udržet?


„Předpokladem pro udržení motivace nejen k hubnutí jsou tři jednoduché zásady. Hubnoucí by si měl klást reálné cíle, nepouštět se do redukce váhy amatérsky a zbrkle a zároveň poznat, jak jejich organismus a psychika reagují na jídlo,“ vysvětluje PhDr. Klimeš.
Jídlo skýtá člověku potěšení, které je třeba v době diety něčím nahradit (tzv. přestupový efekt). Je proto dobré, když se za vykonané úsilí při hubnoucí něčím odmění. Například ženy potěší návštěva kosmetiky, kadeřnice nebo divadelního představení.

 

Jak ovlivňují drastické diety psychiku?


Pokud se člověk rozhodne pro rychlý úbytek kilogramů a zvolí některou z nepřeberného množství jednostranných, drastických diet, většinou se tento přístup projeví negativně na jeho psychickém rozpoložení. Člověk bývá podrážděnější, unavenější či úzkostnější. Tyto stavy bývají důvodem k přerušení hubnoucích snah a návratu k původnímu způsobu života a životosprávě.

 

Jaký vliv má postupné hubnutí na lidskou psychiku?


Pokud člověk hubne pomaleji a pozvolna, tj. jeho hubnutí je zaměřeno na celkovou změnu životního stylu, výše zmíněné reakce spojené s drastickými dietami se mu spíše vyhnou. Naopak u postupně hubnoucích lidí byl dokázán výrazný ústup úzkosti, nárůst sebedůvěry a sebevědomí.



Pět kroků Žij zdravě ke zlepšení motivace

 

  •     Nenadávejte sami sobě – přistupujte k hubnutí jako k pozitivní etapě svého života.
  •     Dávejte si reálné cíle – za krátkou dobu zdravě a trvale nezhubnete.
  •     Netajte své hubnutí – naopak uzavřete s okolím koalici proti své nadváze.
  •     Nepouštějte stres k jídlu – zesiluje projevy hladu podobně jako nedostatek spánku.
  •     Odměňujte se – stačí drobnost, kterou si slíbíte za dodržení svých předsevzetí.

 

 
Zdroj: Žij zdravě, VZP, Archív 2012
 
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
Vaše výška:
Vaše hmotnost:
Datum:




cm
kg

Profil blogu
Profil sekce "Zdravá"
Profil blogu
Založen:
11.9.2008 9:27:46

Přístupů:
528857

RSS:
Toplist
aaaaaa