Diabetik a stravování

- Diabetik a stravování
Rubrika:  Zdravá

Diabetik a stravování

12.10.20, 00:00, autor: Černovláska
Na otázky odpověděla Věra Stejskalová registrovaná nutriční terapeutka a jeden z odborných garantů kampaně VZP Aktivní diabetik.

Čtenost -   Diskuze: (0
 

Musí diabetik dodržovat dietu?

Nejedná se o dietu v pravém slova smyslu, jde spíše o správné stravovací návyky, které pomohou zlepšit léčbu diabetu. Při normální hmotnosti pacienta může být jídlo rozloženo v průběhu dne podle jeho zvyklostí. Vhodné je ale podávat ho 6x denně. Rozložení jídel do více dávek totiž vede k nižšímu výkyvu hladiny cukru v krvi (glykémie) po jídle. Pacient s diabetem by měl mít dobré znalosti o obsahu sacharidů v jednotlivých potravinách a jejich glykemickém indexu. Měl by dbát na regulovaný, to znamená přibližně stejný, přívod sacharidů a energie v jednotlivých jídlech.

 

Jak má vypadat strava diabetika 2. typu, zejména s nadváhou či obezitou?
 
Doporučuje se jíst pravidelně a častěji malé porce vhodného jídla. Klást důraz na dostatečné množství bílkovin, omezit tuky (především živočišné), přijímat vlákninu, vitamíny a minerální látky a dbát na nízký glykemický index u sacharidů. Diabetikům se proto doporučuje omezit ve stravě živočišné tuky, méně solit, nekouřit, preferovat zdroje vlákniny (zelenina, luštěniny, cereálie), často zařazovat do jídelníčku ryby a používat kvalitní rostlinné oleje. Strava diabetika má být pestrá a chutná. Musí se jednat o trvalou úpravu stravovacích zvyklostí, a vlastně je to způsob stravování, který by měl platit pro všechny.

 

Jaké potraviny mají nízký glykemický index?


Nízký glykemický index má celozrnné  pečivo, celozrnná rýže, luštěniny, celé brambory, zelenina. Glykemický index snižuje kombinace sacharidů s jinou živinou – bílkovinami nebo tuky, kombinace s vlákninou, ochucení octem. Glykemický index snižuje rovněž vhodná tepelná úprava (ne kašovitá, příliš měkká). Potraviny s nižším glykemickým indexem nerozkolísají hladinu krevního cukru a zasytí na delší dobu. Další tipy na vhodné potraviny pro diabetika naleznete na stránkách kampaně Všeobecné zdravotní pojišťovny www.aktivnidiabetik.cz.

 

Blíží se Vánoce. Mohou si tento čas užít ve zdraví i diabetici?

 
Samozřejmě že mohou. Nesmí ale zapomenout, že v jejich případě platí přísloví „všeho s mírou“ dvojnásobně. Diabetik by měl při přípravě cukroví použít raději mouku celozrnnou, nebo „špaldu“, protože tyto typy mají vyšší obsah bílkovin a minerálních látek. Na pečení by měl zvolit kvalitní rostlinné margariny. Mají menší množství nasycených mastných kyselin a neobsahují cholesterol. Sladké přísady cukroví by měl diabetik nahradit například přidáním strouhané mrkve do základního těsta nebo použít čerstvé ovoce na dozdobení hotového cukroví. Při použití sladidla je třeba si ověřit, jestli je sladidlo vhodné na tepelnou úpravu a myslet na doporučené denní dávky těchto sladidel. Při přípravě cukroví je vhodné sladidlo rozšlehat s bílky, ne s celými vejci či žloutkem. Pokud je součástí cukroví krém, je možné jej odlehčit tvarohem nebo pudinkem, oříšky nahradit nasucho opraženými vločkami. Plechy na pečení je lepší vyložit papírem na pečení.

 

Jak by měla vypadat správná strava diabetika na Štědrý den?

Nasnídáme se, tak jak jsme zvyklí, obvykle je to přiměřená porce tmavého chleba, bílkovinná potravina - krájený 30% sýr nebo kousek libové šunky či ochucený tvaroh, bílá káva a zelenina. Dopolední svačina znamená 1 ks ovoce. K obědu je vhodná zeleninová nezahuštěná polévka a například. Černý Kuba s velkým zeleninovým salátem. Odpolední svačinou může být bílý jogurt s kousky čerstvého ovoce. Večeře - v duchu tradice a podle našich zvyklostí. Polévka rybí se zeleninou a nasucho opečenou houskou (bez jíšky, jen se lžičkou krupice). Kapr pečený v alobalu s citrónem. Bramborový salát (odlehčený - místo majonézy olivový olej s jogurtem) se zeleninou. Po večeři (za 2-3 hodiny) několik kousků drobného vánočního pečiva, černá káva nebo dobrý čaj.

 
Zdroj: www.aktivnidiabetik.cz, Archív 2012
 
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
BMI kalkulačka
Vaše výška:
Vaše hmotnost:
Datum:




cm
kg

Profil blogu
Profil sekce "Zdravá"
Profil blogu
Založen:
11.9.2008 9:27:46

Přístupů:
953778

RSS:
Toplist
aaaaaa